دوشنبه 11 فروردین 1404   06:53:45
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
گزارش‌ها
پنجشنبه، 7 فروردين 1404 | 19:25:15

اهم اقدامات و دستاوردهای مرکز اطلاعات مالی در سال 1403

مقدمه:
امروزه با پیشرفت‌ها و تحولاتی که در فعالیت‌های اقتصادی و معاملات تجاری به وجود آمده است، شاهد جرایم اقتصادی و مالی نوینی هستیم که آثار جدی بر سلامت فضای کسب‌وکار و امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها دارند. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به پولشویی و تأمین مالی تروریسم اشاره کرد. واژه پولشویی فرآیندی را ترسیم می‌نماید که در خلال آن، پول کثیف و در واقع پول حاصل از عمل یا اعمال مجرمانه در چرخه‌ای از فعالیت‌ها و معاملات مالی تطهیر شده به‌گونه‌ای که به پول به‌ظاهر قانونی و مشروع و بدون هیچ اثری از جرم منشأ تبدیل می‌شود. امروزه پولشویی به‌عنوان یک معضل اساسی از نتایج فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و غیرقانونی بوده که تأثیرات زیان باری بر تولید و صنایع داخلی گذاشته، موجبات اخلال در شبکه اقتصادی کشورها را فراهم آورده و اشتغال و درآمدهای ملی را مورد تهدید قرار می‌دهد.
در حال حاضر با درک تهدیدهای قابل‌توجه در حوزه پولشویی و جرایم مالی مربوط، مبارزه با پولشویی به‌عنوان محور اصلی به‌روزرسانی مقررات و انجام اقدامات عملیاتی اکثر کشورهای جهان با هدف پیشگیری از ظهور و بروز فساد (جرایم منشأ پولشویی) قرار گرفته است.
 اهمیت برخورد با پول‌های کثیف به‌عنوان عامل اصلی انحرافات در جامعه بشری در عوض برخورد با اشخاص، رویکرد موفق و مؤثری است که اکثر دولت‌ها را به سمت بازنگری نظام‌های نظارتی، بازرسی و قضایی سوق داده است که نتیجه این هماهنگی بین‌المللی، تدوین و به‌روزسازی مستمر استانداردهای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و به‌تبع آن بازنگری مستمر قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی مبارزه با فساد و جرایم منشأ پولشویی در کشورهای جهان بوده و خواهد بود.
در جمهوری اسلامی ایران نیز قوانین مترقی در حوزه مبارزه با پولشویی با پوشش حداکثری توصیه‌ها و استانداردهای بین‌المللی تدوین و تصویب ‌شده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قوانین مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریسم و آئین‌نامه ماده (14) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و به‌زودی تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده 17 قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم اشاره داشت.
بر اساس ماده 4 قانون مبارزه با پولشویی مصوب مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی مبارزه با پولشویی متشکل از نمایندگان دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های امنیتی، عالی‌ترین مرجع حاکمیتی و راهبری اقدامات ضدپولشویی در کشور است و مرکز اطلاعات مالی (IRIFIU) به‌عنوان بازوی اجرایی این شورا عمل می‌کند و ظرفیت‌های مهمی از جمله تعریف سطح فعالیت برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، پیاده‌سازی بانک اطلاعات اشخاص مظنون و اعمال محدودیت برای این اشخاص، طراحی بانک اطلاعات اشخاص پرخطر و تحت مراقبت، توقیف اموال و دارایی اشخاص مظنون و... در متن قانون و آیین‌نامه اجرایی این قانون پیش‌بینی شده که تلاش می‌شود با همگرایی و هم‌افزایی هرچه بیشتر توانمندی‌های کشور در حوزه‌های مبارزه با فساد، شاهد تکمیل هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های موردنیاز در پیشگیری از بروز جرایم باشیم.
 به‌موجب آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی مصوب هیئت محترم وزیران، این مرکز در پنج حوزه دارای وظایف به شرح ذیل است:
1- سیاست‌گذاری: به‌عنوان بازوی مطالعاتی و تدوین محتوا برای شورای عالی مقابله و پیشگیری از پولشویی؛
2- تنظیم‌گری (رگلاتوری): تدوین قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای اجرای قوانین پیشگیری و مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم؛
3- نظارتی: پیگیری مستمر و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات توسط اشخاص مشمول و تهیه گزارش‌های نظارتی (البته نیاز است قوانین و مقررات در این حوزه تقویت شوند) و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های متولی نظارت؛
4- اجرایی: جمع‌آوری، بررسی و تحلیل اطلاعات و گزارش‌ها، شناسایی موارد مشکوک و گزارش‌دهی و انجام اقدامات اجرایی لازم همچنین انجام وظایف دبیرخانه‌ای شورای عالی؛
5-فرهنگ‌سازی و پژوهش: انجام اقدامات آموزشی و پژوهشی در خصوص ارتقای فرهنگ مبارزه با پولشویی و ارتقاء و بهبود مستمر فرآیندها.



مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای مرکز اطلاعات مالی در سال 1403 که از نظر محرمانگی قابلیت انتشار دارد

1- اقدامات دبیرخانه شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم:
برگزاری (4) جلسه در طی سال به شرح زیر:
- جلسه چهل و نهم: شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در خصوص جرم منشأ پولشویی قاچاق کالا و ارائه راهکار پیشگیرانه با اقدام مشترک مرکز اطلاعات مالی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛
- جلسه پنجاهم: اخذ مصوبه در خصوص ساماندهی مهاجران و اتباع بیگانه و تعیین شناسه 10 رقمی، در جهت همکاری و هم‌افزایی نهادهای ذی‌ربط جهت ارائه خدمات به اتباع خارجی در بانک‌ها و مؤسسات بانکی؛
- جلسه پنجاه و یکم: اخذ مصوبه در خصوص دسترسی به سامانه‌های موردنیاز از قبیل سامانه شناسایی روابط اشخاص و سامانه جامع پذیرندگان و سامانه املاک و مستغلات؛
-جلسه پنجاه و دوم: اخذ مصوبه در خصوص احصاء و ارسال ظرفیت‌های قانونی جهت نظارت و اعمال تنبیهات (لغو مجوز، جریمه نقدی و...) بر اشخاص تحت نظارت دستگاه‌های متولی نظارت، نظیر بانک مرکزی، بیمه مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.

2-تدوین برنامه اقدام ملی کشور در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در سطح تمامی دستگاه‌های اجرایی:
در اجرای ماده (4) آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، برنامه اقدام در (5) فاز با عناوین، مطالعه تطبیقی، تهیه قالب برنامه اقدام، احصاء اقدامات کاهنده ریسک بر اساس سند ملی ارزیابی ریسک، تهیه پیش‌نویس برنامه اقدام و تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشتمل بر 861 اقدام، تدوین و در مرحله ابلاغ است.

3-راهبری واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول:
-پیگیری راه‌اندازی بیش از 200 واحد مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول (بازار سرمایه، صنعت بیمه و مشاغل غیرمالی)؛
-احراز صلاحیت تخصصی بیش از 105 مسئول مبارزه با پولشویی (مؤسسات بانکی، صرافی و واسپاری، بخش غیرمالی، بازار سرمایه و صنعت بیمه).

4-عملیاتی‌سازی سامانه جامع هوشمندسازی مبارزه با پولشویی (فاز 1):
عملیاتی‌سازی فاز (1) سامانه جامع هوشمندسازی مبارزه با پولشویی شامل: کشف و مدیریت هوشمند پرونده‌های پولشویی، تشکیل پروفایل اطلاعات اقتصادی و مالی از (47) دستگاه اجرایی، فراهم ساختن ابزار تحلیل، مصورسازی، تشخیص هوشمند و نمایش ارتباطات در کشف جرایم و جریانات مشکوک مالی و اقتصادی، دسترسی به‌موقع به اطلاعات و پاسخگویی اثربخش به استعلام‌های مراجع و ضابطان قضایی.

5-اخذ داده، اطلاعات و دسترسی به سامانه‌های دستگاه‌های مرتبط:
-طراحی و پیاده‌سازی سامانه بر خط استعلامات مرکز موسوم به سبا با بیش از یک میلیارد رکورد اطلاعات پایه و بیش از (500) قلم اطلاعاتی؛
-دسترسی به (32) وب‌سرویس اطلاعاتی (15) دستگاه اجرایی و قضایی و پیاده‌سازی در سامانه سبا با هدف غنی‌سازی گزارش‌های تحلیلی از معاملات مشکوک.

6- بررسی، تدوین و تصویب قــوانین، مقــررات و ضوابط موردنیاز در اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی:
-تدوین پیش‌نویس اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماده (14) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی (بالغ‌بر 2000 نفر ساعت)؛
- تدوین پیش‌نویس آیین نامه اقدام مالی هدفمند علیه تروریسم و تأمین مالی تروریسم موضوع ماده (17) قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم با اصلاحات و الحاقات بعدی آن (بالغ‌بر 1720 نفر ساعت)؛
- نهایی‌سازی سازوکار مربوط جهت تعیین مدارک شناسایی معتبر هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی موضوع تبصره (3) ماده (56) آیین‌نامه اجرایی و ابلاغ به اشخاص مشمول؛
- تهیه پیش‌نویس نسخ دستورالعمل‌های مربوط در حوزه‌های مؤسسات مالی و اعتباری و صرافی‌ها، بازار سرمایه و صنعت بیمه (بالغ‌بر 24 دستورالعمل) جهت تصویب در شورای عالی؛
- تهیه و تصویب پیش‌نویس دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب‌رجوع در بازار سرمایه در کمیسیون تخصصی شورای عالی؛
- تهیه پیش‌نویس ضوابط تشکیل پایگاه اطلاعات هوشمند و استاندارد اشخاص مرتکب جرم مالیاتی و ارائه نسخه نهایی جهت تصویب در شورای عالی؛
- طراحی و تکمیل ضوابط مبارزه با پولشویی (طراحی برگه‌های شناسایی ارباب‌رجوع در 3 سطح: ساده، معمول و مضاعف در بخش گمرک و بیمه)؛
- همکاری در تدوین دستورالعمل موضوع ماده (158) آیین‌نامه اجرایی ماده (14) در گمرک؛
- اصلاح دستورالعمل تشکیل و ساماندهی واحدهای مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه و بازار سرمایه؛
- اصلاح رویه اجرایی حسابرسان و طراحی کاربرگ ارزیابی اجرای مقررات مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه؛
- تدوین و استانداردسازی قالب‌های شرح اقلام اطلاعات عمومی و شرح اقلام اطلاعات اختصاصی در خصوص گزارش‌های بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛
- الحاق عنوان اتهامي «اقدام تروريستي» به عناوين مجرمانه سامانه مديريت پرونده‌های قضايي در راستاي تصريح و تسهيل دسته‌بندی اطلاعات پرونده‌های مرتبط با اقدامات تروريستي و تأمین مالي تروريسم و سهولت مديريت پرونده‌های مربوط؛
-آغاز تدوين ضوابط اختصاصي مخاطره‌سنجي و مديريت مخاطرات ناشي از پولشويي و تأمین مالي تروريسم از طريق رمزدارايي‌ها بر اساس مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي.

7- اعمال رویه‌های نظارتی هدفمند بر اشخاص مشمول:
- هوشمندسازی تطبیق و نظارت بر اشخاص مشمول (طراحی RFP سامانه نظارت بر اشخاص مشمول)؛
- بازرسی میدانی از 29 مؤسسه بانکی؛
- بازرسی میدانی از 30 مؤسسه بیمه؛
- اخذ گزارش عملکرد 6 ماهه از کلیه نهادهای متولی نظارت.

8- راهبری و ساماندهی گزارش‌های معاملات و عملیات مشکوک:
- تدوین قواعد و معیارهای شناسایی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی در حوزه رمزارزها؛
-  تدوین قواعد و معیارهای شناسایی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور؛
-  به‌روزرسانی قواعد و معیارهای شناسایی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی در سازمان امور مالیاتی و گمرک ج.ا.ایران؛
- معرفی و تائید مسئول مبارزه با پولشویی در 1853 شرکت تجاری و مؤسسات غیرتجاری؛ 
- ارزیابی اولیه گزارش‌های معاملات و عملیات مشکوک واصله از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و سایر اشخاص مشمول (STR و SAR) و ارائه بازخورد به بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و سایر اشخاص مشمول در خصوص گزارش‌های واصله (بالغ‌بر 81,438 گزارش)؛
- دریافت و ساماندهی بیش از 8000 گزارش CTR (تراکنش‌های نقدی بیش از سقف مقرر) به میزان بیش از 20000 رکورد اطلاعاتی همچنین ساماندهی بالغ‌بر 11250000 رکورد اطلاعاتی گزارش‌های CTR سنوات قبلی.

9- ساماندهی فرآیند پیشگیری تشکیل و فعالیت شرکت‌های صوری:
- مشارکت در تهیه دستورالعمل اجرایی شناسایی و پیشگیری از تشکیل و فعالیت شرکت‌های صوری؛
- تدوین قواعد و معیارهای تشخیص شرکت‌های صوری (تعیین قواعد، درخواست اطلاعات و پیشنهاد محدودیت‌های احتمالی)؛
- تدوین قالب استاندارد موردنیاز پیرامون اطلاعات شرکت‌های صوری؛
- بررسی بیش از 7000 شرکت مشکوک به فعالیت صوری؛
- شناسایی 119 شرکت صوری و ارسال اطلاعات آن به‌عنوان اولین فهرست سیاه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.

10- اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌ مبارزه با پولشویی:
- بررسی زیرساخت‌های بین‌المللی و گذراندن دوره‌های آموزشی بین‌المللی درباره شیوه‌های ردیابی رمزارزهای دیجیتال؛
- بررسی استعدادهای پولشویی و تأمین مالی تروریسم در 60 صرافی رمزارز؛
- شناسایی 919 فرد فعال اقتصادی و فاقد پرونده مالیاتی با حجم تراکنش بسیار بالا و ارسال به سازمان امور مالیاتی کشور؛
- بررسی گردش حساب نمونه‌ای از اشخاص تحت پوشش نهادهای حمایتی و دارای شرکت؛
- شناسایی موارد سوءاستفاده از هویت اشخاص کم‌بضاعت در اشخاص تحت پوشش نهادهای حمایتی؛
- همکاری جهت تدوین طرح ساماندهی فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه؛
- طراحی و پیاده‌سازی جغرافیای جرم در خصوص صندوق‌های قرض‌الحسنه غیرمجاز، قمار، حساب‌های اجاره‌ای، اخلالگران ارزی، اشخاص تحت پوشش نهادهای حمایتی و... ؛
- شناسایی حدود 3340 صندوق‌ قرض‌الحسنه فاقد مجوز با گردش مالی بیش از 501 همت؛
- پیگیری طراحی شاخص‌های مبتنی بر رعایت اصول مبارزه با پولشویی در ضوابط فعالیت پلتفرم‌های خریدوفروش طلا؛
- تحلیل و بررسی عملکرد مالی صاحبان امتیاز پلتفرم‌های طلا.

11- مبارزه با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم در حوزه مقابله‌ای و با رویکرد مجازات‌گرا:
- پیگیری 1100 فقره پرونده ارسالی به مراجع قضایی با موضوع ظن به جرایم پولشویی یا تأمین ‌مالی تروریسم برای اطلاع از آخرین وضعیت موجود؛
- پاسخ حقوقی و فنی به بیش از 12000 استعلام وارده از مراجع قضایی و ضابطان؛
- تقويت تعاملات مركز با پليس امنيت اقتصادي و سازمان امور مالياتي در جهت مقابله با پولشويي و تأمین مالي تروريسم؛
- اخذ 3 سه فقره رأی محکومیت شامل محکومیت متهمان یک شبکه پولشویی جمعاً به 101 سال حبس، محرومیت از خدمات دولتی و ضبط مبلغی بالغ‌بر 73 همت اموال ناشی از جرم، بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی و ردیابی مالی مرکز؛
- شناسایی و توقیف حساب‌های بانکی بیش از 500 شخص مظنون به اخلال در بازار ارز و طلا در همکاری با بانک مرکزی و به استناد اختیارات قانونی مرکز اطلاعات مالی؛
- تشكيل ٣٧ پرونده پولشويي كلان با فرار مالياتي و بررسي ٢٢٩٢ حسب افراد مشكوك با همكاري فراجا و معرفي مجرمان به دستگاه قضا؛
- شناسايي و متلاشي شدن شبكه سازمان‌یافته اجاره شرکت‌های كاغذي در بازار تلفن همراه با گردش مالي بيش از٥٠ هزار ميليارد تومان؛
- پيگيري محكوميت قطعي عامل قاچاق و پولشويي بيش از ١٨٦ ميليارد تومان ارز به ٣ سال حبس و ٦٠ ميليارد تومان جزاي نقدي حاصل رديابي مركز؛
-  پيگيري پرونده فرار مالياتي ٢٠ ساله فردي فعال در خريدوفروش ارز با گردش مالي بيش از ٢ همت و صدور قرار جلب دادرسي؛
- پيگيري محكوميت قطعي ٤ صراف فعال در معاملات غيرقانوني بیش از ٩٩١٥ ميليارد ريال ارز، به بيش از ٤٦٤٠ ميليارد ريال ضبط اموال و جزاي نقدي، حاصل رديابي مركز؛
- پيگيري محكوميت يك تبعه خارجي در پرونده پولشويي به 2 سال حبس تعزيري، ٧٤ ضربه شلاق و بالغ‌بر ٨٥٠ ميليارد تومان جزاي نقدي و استرداد عايدي ناشي از جرم.

12- رسیدگی به گزارش‌های و استعلام‌های دریافتی در حوزه مبارزه با پولشویی:
- شناسایی الگوهای تراکنشی به‌منظور پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی؛
- پاسخگویی سامانه‌ای و مکاتبه‌ای به 798 استعلام واصله (حدود 63970 شخص)؛
- رديابي و ارسال اطلاعات مالي بيش از ٥٦٠٠٠ شخص حقيقي و حقوقي به مراجع قضايي با همكاري شبكه بانكي؛
-پاسخگویی به تعداد 517 پرونده دارای بیش از 7400 شناسه هویتی؛
- بررسی تعداد 40000 گزارش موارد مشکوک؛
- تشکیل پرونده برای بیش از 1110 گزارش.

13-تهیه و به‌روزرسانی فهرست اشخاص پرخطر:
- تعیین محدودیت در ارائه هرگونه خدمت به اشخاص خارجی با خطر بالا در حوزه ثبت شرکت‌ها در مناطق مرزی و مناطق پرخطر؛
- تهیه و به‌روزرسانی فهرست اشخاص پرخطر.

14-توانمندسازی و آموزش:
- تدوین و چاپ سه کتاب آموزشی و کاربردی در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم برای اولین بار در کشور؛
- برگزاری دوره‌های برون‌سازمانی و درون‌سازمانی:
     = 7228 نفر ساعت آموزش مستقیم اشخاص مشمول؛
     =42184 نفرساعت آموزش اشخاص مشمول با نظارت؛
     =900 نفرساعت آموزش درون‌سازمانی.

15- همکاری با سازمان‌ها و نهادها یا دستگاه‌های دولتی فعال در زمینه AML/CFT:
- انعقاد یادداشت تفاهم همکاری با «مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد» وزارت دادگستری در تیرماه 1403؛
- شرکت در جلسات هم‌اندیشی پیرامون بررسی پیش‌نویس «کنوانسیون مقابله با استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد مجرمانه»؛
- همکاری در تهیه پیش‌نویس اعلامیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران؛
- تبيين مواضع وزارت اقتصاد در كميسيون مشترك مجمع تشخيص مصلحت نظام براي رسيدگي به لوايح پيوستن ايران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT.

16-حضور فعال در مجامع بین‌المللی:
- تدوین و ارسال (2) گزارش از عملکرد و تشریح اقدامات کشور در چارچوب توافق‌نامه با گروه اقدام مالی (FATF) به کارگروه مرور همکاری‌های بین‌المللی این گروه موسوم به ICRG در تیر و آذر ماه سال 1403؛
- حضور در چهلمین اجلاس سالانه EAG در بیشکک قرقیزستان و ارائه گزارشی از دستاوردهای ایران در حوزه AML/CFT؛
- حضور در چهل و یکمین اجلاس سالانه EAG در ایندور هند و ارائه گزارشی از دستاوردهای ایران در حوزه AML/CFT؛
- حضور در اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو گروه منطقه‌ای اوراسیا در بلاروس 2024؛
- برگزاری وبینار آنلاین در زمینه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه AML/CFT با کشور اسپانیا؛
- تشکیل شورای مبارزه با پولشویی ناشی از جرایم مواد مخدر در کشورهای حاشیه دریای خزر با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران؛
- توافق با دبيرخانه گروه منطقه‌ای اوراسيا جهت مشاوره فني و حقوقي به ايران در زمينه رعايت استانداردهاي FATF؛
- تفاهم با معاون وزارت دارايي در امور بین‌الملل كشور ژاپن و رئيس مشترك كارگروه منطقه‌ای مبارزه با پولشويي آسيا و اقيانوسيه APG جهت كمك به فرآيند عادی‌سازی پرونده جمهوري اسلامي ايران در FATF و بررسي راهكارهاي اشتراك دانش و تجارب ايران و ژاپن در حوزه‌هایی نظير رمزارز و مبارزه با پولشويي و تأمین مالي تروريسم؛
- توافق با رئيس واحد اطلاعات مالي هند براي به اشتراک‌گذاری دانش فني و مشاوره تخصصي براي رعايت دقيق توصیه‌های FATF  و خروج ايران از ليست سياه؛
- حضور فعال مرکز اطلاعات مالی در ارائه اقدامات کشور در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌تبع آن تقدیر و اعطاي لوح شايستگي گروه منطقه‌ای مبارزه با پولشويي و تأمین مالي تروريسم اوراسيا به ايران به خاطر مشاركت فعال در پيشبرد برنامه‌های اين گروه در مبارزه با پولشويي و تأمین مالي تروريسم براي اولين بار؛
- حمايت رسمی گروه منطقه‌ای مبارزه با پولشويي و تأمین مالي تروريسم اوراسيا و رئيس گروه منطقه‌ای مبارزه با پولشويي آسيا و اقيانوسيه APG در بيانيه نشست پاياني اجلاس چهل و يكم اوراسيا از اقدامات جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با پولشويي و تأمین مالي تروريسم؛
- حضور در اجلاس روساي مراكز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي كشورهاي عضو بريكس و تأكيد بر سازوكارهاي تعميق روابط و تعاملات بين كشورهاي عضو.

17- ارتقاء و کارآمدسازی نظام مدیریت، اصلاح فرآیندها و چابک‌سازی ساختار:
- استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری در مرکز اطلاعات مالی؛
- تصویب و پیاده‌سازی ساختار جدید مرکز با هدف چابک‌سازی زیرساخت‌های عملیاتی؛
- تهیه شناسنامه مشاغل اختصاصی مرکز و نهایی شدن سند جامع مربوط به این مشاغل و ارجاع آن به شورای توسعه مدیریت سازمان اداری و استخدامی جهت تصویب نهایی.

18-اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی:
-توليد و انتشار ٤٢٢ محتوا در جهت فرهنگ‌سازی، پيشگيري و آموزش؛
- راه‌اندازی سامانه پیامکی مرکز و ارسال پیام‌ها و اخبار برای اشخاص مشمول و خبرنگاران؛
- تولید و انتشار نزدیک به 350 خبر و گزارش اختصاصی؛
- به‌روزرسانی تارنمای مرکز با حداقل 800 خبر، گزارش، مقاله و... جدید؛
- رشد 73 درصدی رتبه تارنمای مرکز در رتبه‌بندی جهانی (از رتبه 51712 در مردادماه به 13959 در اسفندماه)؛
- افزایش بازدیدکنندگان تارنمای مرکز از متوسط 2200 نفر به حدود 8 هزار نفر در روز.

پایان


 
کلمات کلیدی : گزارش عملکردمرکز اطلاعات مالیپولشوییاشخاص مشمولقوانین پولشوییبازرسی بانک هامعاملات مشکوکشرکت‌های صوریاشخاص پرخطر
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ