چهارشنبه 21 خرداد 1404   11:01:01
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
اخبار ویژه
يكشنبه، 28 ارديبهشت 1404 | 06:48:43

 پیگیری ارتقای سواد مالی جامعه از سوی وزارت اقتصاد

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد از چالش بزرگ شفاف‌سازی اقتصادی در عین حفظ آرامش جامعه سخن گفت و تأکید کرد: با ساده‌سازی مفاهیم پیچیده، تولید محتوای چندرسانه‌ای و تعامل دوسویه با رسانه‌ها، به دنبال اطلاع‌رسانی قابل‌فهم و اعتمادساز برای مردم هستیم.

به گزارش شادا، آرام رشیدی رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با رادیو اقتصاد به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی ضمن تبریک این روز اظهار کرد: از مهم‌ترین مأموریت‌های ما در وزارت اقتصاد تبدیل مفاهیم تخصصی، فنی و اقتصادی به زبان قابل‌فهم برای همه مردم است.

وی با بیان اینکه همکاران روابط‌عمومی وزارت اقتصاد از چند مسیر این کار را دنبال می‌کنند، افزود: اول استفاده از ادبیات ساده و قابل‌لمس در گزارش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های عمومی، دوم تولید محتواهای چندرسانه‌ای مثل اینفوگرافی، موشن‌گرافی و ویدیوهای کوتاه که مفاهیم پیچیده را به تصویر بکشد و سوم ارتباط مستقیم با رسانه‌ها برای بیان روان و دقیق‌تر سیاست‌ها و شاخص‌های اقتصادی است.

رشیدی با اشاره به کمپین اطلاع‌رسانی در روابط‌عمومی وزارت اقتصاد، تصریح کرد: با این کمپین نیاز مخاطب عمومی را اولویت قرار دادیم تا اطلاعات تخصصی در قالبی شفاف، کاربردی و قابل‌اعتماد به دست مردم برسد و هدف نهایی ما این است تا هر تصمیم یا سیاستی که در وزارت اقتصاد اتخاذ می‌شود، برای مردم قابل‌فهم و ملموس باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط اقتصادی کنونی بزرگ‌ترین چالش برای روابط‌عمومی وزارت اقتصاد چیست؟ بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش در شرایط کنونی کشور، حرکت روی لبه تیغ شفاف‌سازی و حفظ آرامش روانی جامعه است. در دورانی که مردم البته به‌درستی از ما انتظار صداقت، پاسخگویی و شفافیت دارند وظیفه داریم واقعیت‌های اقتصاد کشور را به‌صورت دقیق، روشن و قابل‌فهم برای عموم بیان کنیم، اما حجم اطلاعات ناقص و پیچیده یا نادرست می‌تواند به‌سرعت به بی‌اعتمادی و ناامیدی یا حتی التهاب در بازارها و جامعه منجر شود.

رشیدی اضافه کرد: با حجم زیادی از داده، آمارهای تخصصی و مفاهیم فنی، اقتصادی مواجه هستیم که ترجمه درست آن‌ها به زبان قابل‌درک برای مردم، نیازمند مهارت بالا، شناخت دقیق از افکار عمومی و به‌صورت هوشمندانه از رسانه‌ها و فناوری نوین ارتباطی است.

وی عنوان کرد: بزرگ‌ترین چالش ما در این فرایند این است که علاوه بر پاسخگو بودن باید جامعه را نیز حفظ کنیم و اجازه ندهیم تا فضاهای ناصحیح یا شایعات، روایت رسمی و تخصصی را کنار بزنند.

رئیس مرکز روابط‌عمومی به برنامه و سیاست‌های روابط‌عمومی در مواجهه به این چالش‌ها اشاره کرد و گفت: باید هم‌زمان با اطلاع‌رسانی دقیق فضای گفتگوی سازنده را با مردم ایجاد کنیم. فضایی که در آن نه‌تنها اطلاعات به‌درستی منتقل شود، بلکه باعث اعتماد عمومی نیز شود.

وی در خصوص برنامه‌های روابط‌عمومی وزارت اقتصاد در فرهنگ‌سازی اقتصادی یادآور شد: تعامل با رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های تخصصی اقتصادی کشور مانند رادیو اقتصاد یکی از ارکان اصلی فعالیت ما در روابط‌عمومی وزارت اقتصاد است؛ ما این تعامل را صرفاً در قالب اطلاع‌رسانی یک‌طرفه نمی‌دانیم و یک رابطه دوطرفه حرفه‌ای و مشارکتی تعریف می‌کنیم. رسانه‌های اقتصادی به دلیل برخورداری از دانش تخصصی و ارتباط مستمر با فعالین اقتصادی، نقش بسیار مهمی در تفسیر سیاست، تهیه، روند و انتقال پیام‌های اقتصادی دولت به مخاطبان خود ایفا می‌کنند.

رشیدی ادامه داد: ما در روابط وزارت اقتصاد تلاش می‌کنیم از ظرفیت این رسانه‌ها نه‌تنها برای انتشار اخبار، بلکه برای شنیدن بازخورد نقدها و پیشنهادهای آنها نیز استفاده کنیم و سعی کردیم تا سازوکاری شفاف برای دسترسی سریع رسانه‌ها به اطلاعات، نشست‌های تخصصی با آنها، پاسخگویی به سؤالات دقیق و گفتگو با مسئولان حوزه‌های مختلف در وزارت اقتصاد ایجاد کنیم. این تعامل علاوه بر اینکه به یک اطلاع‌رسانی صحیح و تقویت گفتمان اقتصادی دولت، کمک می‌کند از بروز برداشت‌های نادرست یا اخبار غیرمستند نیز جلوگیری می‌کند.

وی از پیگیری ارتقای سواد مالی عمومی جامعه، در وزارت اقتصاد خبر داد و عنوان کرد: همکاران من در وزارت اقتصاد به دنبال این هستند تا بتوانم که با ایجاد آموزش‌هایی برای سواد مالی حتماً یک ارتباط دوسویه با مردم داشته باشیم.
کلمات کلیدی : سواد مالیوزارت اقتصادروابط‌عمومی وزارت اقتصادآرام رشیدی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ