یکشنبه 7 دی 1404   20:11:16
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
اخبار بین الملل
يكشنبه، 7 دي 1404 | 08:48:56

کریسمس، کلاهبرداری و پولشویی

 یک شرکت فناوری اروپایی در گزارشی نوشت: دسامبر ماه خانواده، دوستان... و حساب‌های پولشویی است. درحالی‌که میلیون‌ها مصرف‌کننده پرداخت‌ها و تراکنش‌های قانونی انجام می‌دهند، مجرمان از حجم، فوریت و بار عملیاتی زیاد برای اجرای طرح‌هایی که مورد توجه قرار نمی‌گیرند، سوءاستفاده می‌کنند. می‌توان گفت که این ماه، شگفت‌انگیزترین زمان سال برای جرایم سازمان‌یافته است. 

** دسامبر؛ اوج سالانه کلاهبرداری 
بنا به اعلام شرکت فیس فای، ترس از کلاهبرداری واقعی است. 64 درصد از مصرف‌کنندگان در آمریکا نگران قربانی شدن با کلاهبرداری آنلاین در طول فصل تعطیلات هستند و این تصادفی نیست. افزایش عظیم تراکنش‌ها، همراه با تیم‌های کم‌کار و سیستم‌های پربار، طوفانی تمام‌عیار ایجاد می‌کند. مثل این است که «دنبال سوزن در انبار کاه بگردید» درحالی‌که سوزن‌های بیشتری مدام داخل آن می‌افتند. 
شبکه‌های قاچاق پول، فعالیت خود را تشدید می‌کنند و از پیشنهادهای شغلی موقت برای جذب افراد آسیب‌پذیر استفاده می‌کنند. در همین حال، روش‌های به ظاهر بی‌ضرر، مانند کارت‌های هدیه، به دلیل ناشناس بودن و سهولت تبادل، همچنان کانال کلیدی برای جابجایی وجوه غیرقانونی هستند. 

** هشدارهای کلاهبرداری که با ماه دسامبر هم‌زمان می‌شوند 
سیستم‌های تشخیص مدرن بر سیگنال‌های رفتاری متکی هستند: 
معاملات غیرمعمول بدون هدف تجاری مشخص 
مشتریانی که اصرار دارند با یک کارمند واحد سروکار داشته باشند 
کارکنانی که کنترل بیش‌ازحد بر یک فرآیند دارند 
تغییرات ناگهانی در الگوهای معاملاتی 
در طول تعطیلات، این شاخص‌ها می‌توانند به‌راحتی توسط فعالیت‌های مشروع پنهان شوند و احتمال نادیده گرفته شدن را افزایش دهند. این‌ها شواهد قطعی نیستند اما سیگنال‌های خطر مهمی هستند که باید همراه با زمینه وسیع‌تر - به‌ویژه در این زمان از سال - تجزیه‌وتحلیل شوند. 

** کریسمس؛ کلاهبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی 
«کلاهبرداری تعطیلات» در سال ۲۰۲۵ با استفاده‌های بسیار پیچیده‌تر از هوش مصنوعی تعریف می‌شود. بانک سانتاندر انگلستان نسبت به موجی از تبلیغات کلاهبرداری تولید شده توسط هوش مصنوعی هشدار می‌دهد که آن‌قدر قانع‌کننده هستند که ۵۶درصد از بزرگسالان می‌ترسند که خود یا بستگانشان فریب آنها را بخورند. علاوه بر این، جعل عمیق هویت افراد مشهور به‌طور فزاینده‌ای برای تبلیغ پیشنهادهای جعلی و هدایت کاربران به وب‌سایت‌های کلاهبرداری استفاده می‌شود. 

در اصل، مجرمان از همان فناوری‌های در دسترس برای هر کاربری، ابزارهایی برای ویرایش عکس یا تولید ویدیو، سوءاستفاده می‌کنند اما با نیت مجرمانه و سودآوری نگران‌کننده: ۴۸۵.۶ میلیارد دلار ضرر ناشی از کلاهبرداری جهانی در سال ۲۰۲۳. 

حملات سایبری نیز بین سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ و سه‌ماهه اول ۲۰۲۵، ۴۷ درصد افزایش یافته است که اغلب چند روز قبل از رویدادهای خرید بزرگ انجام می‌شوند تا از افزایش ترافیک سوءاستفاده کرده و کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان را غافلگیر کنند. 

** انطباق؛ عاملی که تفاوت را ایجاد می‌کند 
فناوری بسیار مهم است، اما پیشگیری مؤثر همچنین نیازمند فرهنگ مسئولیت اخلاقی، کنترل‌های داخلی قوی و مقرراتی است که با چشم‌انداز کلاهبرداری مدرن سازگار باشند. 
مقرراتی مانند AFASA در فیلیپین، سابقه‌ای ایجاد می‌کنند. بانک‌ها باید وجوه مشکوک را مسدود کنند یا به قربانیان غرامت بپردازند. سهل‌انگاری در AML اکنون برای هر تخلف، میلیون‌ها دلار برای بانک‌ها هزینه دارد. 

افزایش کلاهبرداری در ماه دسامبر یک ناهنجاری فصلی نیست؛ بلکه یادآوری این است که سیستم‌های پیشگیری هنوز چقدر نیاز به تکامل دارند. درحالی‌که چراغانی، خرید و جشن‌ها میلیون‌ها نفر را سرگرم می‌کند، کلاهبرداران فرصت مناسبی پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که شرکت‌ها نمی‌توانند به‌سادگی واکنش نشان دهند. آنها باید پیش‌بینی کنند. 

 
کلمات کلیدی : کریسمسکریسمس پولشوییکریسمس کلاهبرداری
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ