در بیانیه ۲۵ اکتبر FATF آمده است که ایران در ژانویه و آگوست ۲۰۲۴ بدون تغییر اساسی در وضعیت برنامه اقدام خود، گزارشهایی به این مرجع نظارتی داده است.
در گزارش FATF با اشاره به عدم تصویب کنوانسیونهای پالرمو و تأمین مالی تروریسم در راستای استانداردهای این گروه ویژه اقدام مالی، تعلیق اقدامات متقابل را درباره ایران به طور کامل لغو کرده و از اعضای خودخواسته است تا اقدامات متقابل مؤثری را مطابق با توصیه ۱۹ اعمال کنند.
یادداشت تفسیری توصیه ۱۹ نمونههایی از اقدامات متقابلی را که کشورها میتوانند انجام دهند مشخص میکند. بر اساس این یادداشت کشورها باید در صورت درخواست FATF همچنین مستقل از هرگونه درخواست، اقدامات متقابل مناسبی را اعمال کنند. چنین اقدامات متقابلی باید مؤثر و متناسب با خطرات باشد.
FATF اعلام کرد که ایران تا تکمیل برنامه اقدام کامل، در حوزه قضایی پرخطر مشروط به فراخوان برای اقدام، باقی خواهد ماند.
این گروه نظارت بینالمللی در این بیانیه تصریح کرده است که اگر ایران کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم را مطابق با استانداردهای FATF تصویب کند، این نهاد در مورد گامهای بعدی، از جمله تعلیق اقدامات متقابل تصمیم خواهد گرفت.
بنا به اعلام FATF، تا زمانی که ایران اقدامات لازم برای رفع کمبودهای شناسایی شده در رابطه با مبارزه با تأمین مالی تروریسم در برنامه اقدام را اجرا نکند، FATF نگران خطر تأمین مالی تروریسم ناشی از ایران و تهدیدی که برای سیستم مالی بینالمللی ایجاد میکند، باقی خواهد ماند.
در ژوئن 2016، FATF از تعهد سیاسی سطح بالای ایران برای رسیدگی به کمبودهای راهبردی در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تصمیم ایران برای کمک فنی در راستای اجرای برنامه اقدام استقبال کرد. از سال ۲۰۱۶، ایران یک رژیم اظهارنامه نقدی ایجاد کرد، اصلاحاتی را در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و قانون و آییننامه مبارزه با پولشویی تصویب کرد.
در اکتبر 2019، FATF از اعضای خود و از همه حوزههای قضایی خواست که افزایش بررسی نظارتی برای شعب و شرکتهای تابعه مؤسسات مالی مستقر در ایران را الزامی کنند. مکانیسمهای گزارشدهی مرتبط پیشرفته یا گزارشدهی سیستماتیک تراکنشهای مالی را معرفی کنند و الزامات حسابرسی خارجی را برای گروههای مالی در رابطه با هر یک از شعب و شرکتهای تابعه آنها در ایران افزایش دهند.
در فوریه 2020، FATF خاطرنشان کرد که هنوز موارد تکمیل نشده وجود دارد و ایران باید به طور کامل به اجرای موضوعات زیر بپردازد:
(۱) جرمانگاری کافی تأمین مالی تروریسم، از جمله با حذف معافیت برای گروههای تعیین شده «تلاش برای پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی»؛
(۲) شناسایی و مسدود کردن داراییهای تروریستی در راستای قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد؛
(۳) حصول اطمینان از یک رژیم بررسی دقیق مشتری کافی و قابلاجرا؛
(۴) نشان دادن چگونگی شناسایی و تحریم ارائهدهندگان خدمات انتقال پول/ارزش غیرمجاز توسط مقامات؛
(۵) تصویب و اجرای کنوانسیونهای پالرمو و TF و شفافسازی قابلیت ارائه کمکهای حقوقی متقابل؛
(۶) اطمینان از اینکه مؤسسات مالی تأیید میکنند که نقلوانتقالات بانکی حاوی اطلاعات کامل مبتکر و ذینفع است.
گفتنی است که بنا به نظر FATFحوزههای قضایی پرخطر برای مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی اشاعه، در سیستم خود کمبودهای راهبردی قابلتوجهی دارند. درباره کشورهایی که بهعنوان پرخطر شناخته میشوند، FATF از همه اعضا و حوزههای قضایی میخواهد که دقت لازم را افزایش دهند و در جدیترین موارد، از کشورها خواسته میشود اقدامات متقابلی را برای محافظت از سیستم مالی بینالمللی در برابر خطرات اعمال کنند. حوزههای قضایی پرخطر اغلب بهعنوان "لیست سیاه" نامیده میشوند.
کلمات کلیدی :
FATFایران fatfایران لیست سیاه