در جوابیه روابط عمومی مرکز اطلاعات مالی خطاب به مدیرمسئول روزنامه کیهان آمده است:
باسمه تعالی/ تعامل کشور با نهادهای بینالمللی و استانداردهای جهانشمول بهویژه استانداردهای FATF که مورد پذیرش تمام کشورهای جهان قرار گرفته و حمایت قاطع سازمان ملل متحد و بیش از ۳۰ قطعنامه شورای امنیت این سازمان را به همراه دارد، بسترهایی را جهت پیگیری و احقاق حقوق ملی و اعتقادی در اختیار کشورمان قرار داده و میدهد.
اگر در طول بیست سال گذشته با برنامهریزی دقیق و به دور از فضاسازیهای هیجانی، مدیریت تهدیدها و بهتبع آن فرصتهای تعامل با FATF را با بهانههای غیرقابل استناد فنی و حقوقی، از دست نمیدادیم امروز بهمنظور دفاع از حقوق مظلومان و در مقابله با اقدامات تروریستی کشورهای متخاصم، کانال رسمی و تریبون تأثیرگذاری عملی در گروههای منطقهای و بینالمللی مرتبط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در اختیار داشتیم. درحالیکه فرصتسوزیهای معمول و بهتبع آن میدان یافتن کشورهای متخاصم ناشی از این تعلل تاریخی، برچسب بهناحق و ناجوانمردانه پولشویی و تأمین مالی تروریسم را روی پیشانی کشور و اتباع ایرانی در تمام کشورهای دنیا و مؤسسات پولی و مالی جهان زده است.
نمیتوان با بیعملی و پاک کردن صورتمسئله و فرار از میدان چالشهای بینالمللی و صرفاً با دشنام دادن، دندان به هم ساییدن و در لاک دفاعی و تهمت شنوی فرو رفتن، منافع ملی و امنیتی و اقتصادی کشور را دنبال و محقق کرد.
امروز با وجود بررسیهای دقیق کارشناسی فنی و حقوقی اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام بهعنوان معتمدان کشور و نظام، اصرار برخی اشخاص یا جریانها به تداوم اشتباهات تاریخی گذشته با وجود مشهود بودن خسارتهای وارده به اعتبار ملی و بینالمللی کشور و زیرساختهای اقتصادی، محل بحث، حیرت و تأمل است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه به ۷ کنوانسیون سازمان ملل متحد از مجموعه پیوستهای کنوانسیون CFT با عنوان تعریف اقدامات تروریستی ملحق و عیناً این تعاریف در قانون داخلی خودمان به تصویب رسیده، لزوم پذیرش و مدیریت فرصتها و تهدیدات کنوانسیون عدم تأمین مالی تروریسم با هدف خنثیسازی سمپاشیهای کشورهای متخاصم و ضرورت شبکهسازی در بین کشورهای دوست و همسو برای مقابله با تروریسم محسوس و ملموس است.
ضمن گلایه از روزنامه کیهان به دلیل عدم پذیرش درخواست مرکز اطلاعات مالی برای مصاحبه و پاسخگویی به تمام نگرانیها و ابهامات کارشناسان و مشاوران تولید محتوا در آن روزنامه، چندی سؤال واضح در این ارتباط مطرح است:
۱. با توجه به اینکه امروز تمام گانگسترهای مورد اشاره روزنامه کیهان بهصورت مشترک با ما به بسیاری از کنوانسیونهای سازمان ملل متحد پیوستهاند و مشابه ما در سازمان ملل متحد، بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول و سایر نهادهای منطقهای و بینالمللی عضو و فعال هستند، مسیر درست برای مدیریت تهدیدات ناشی از دشمنی دشمنان کشور، خروج از سازمان ملل و تمام سازمانهای منطقهای و بینالمللی یا لغو الحاق کشور به معاهدات بینالمللی است؟
۲. اگر در طول بیست سال گذشته و بهخصوص در دهه اخیر، عضویت در یکی از گروههای منطقهای FATF را میپذیرفتیم و در مسیر تدوین استانداردهای این نهاد نقش رسمی پیدا میکردیم بهتر میتوانستیم تهدیدها و فرصتهای ناشی از این چالش دائمی و روزافزون را مدیریت کنیم یا اکنون که در لیست کشورهای پرخطر پولشویی قرار گرفتهایم و بابت تغییر ذهنیت کشورهای دوست خودمان نیز هزینه میدهیم؟
۳. آیا اگر در نهاد بینالمللی و جهانشمول FATF، تریبون رسمی داشتیم نمیتوانستیم بهعنوان عضو، رسماً جنایات رژیم صهیونیستی را در حدود مقررات پیگیری کنیم و سکوت مرگبار سایر اعضا را بشکنیم؟
۴. از مسئولان روزنامه کیهان سؤال میکنیم با وجود تفاهمنامههای متعدد همکاری توسط بسیاری از نهادهای بینالمللی و منطقهای با FATF نظیر بانک توسعه آسیایی، اینترپل، گمرک جهانی، انجمن بینالمللی ناظران بیمه، سازمانهای سرمایهگذاری بینالمللی، بانک تسویه بینالمللی، یوروپل، شورای اروپا، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و... و تعهد این سازمانها به اجرای توصیههای FATF، راهکار دفاع از منافع ملی و اقتصادی کشور در شرایطی که در چارچوب قوانین و مقررات تمام کشورها حتی کشورهای دوست و همسو با خودمان، بهعنوان کشور پرخطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم شناخته میشویم، چیست؟
۵. با توجه به اینکه همه اعضای گروههای بریکس و شانگهای عضو اصلی یا منطقهای FATF هستند و خود را ملزم به اجرای استانداردها و توصیههای این نهاد ازجمله توصیههای ۱۰ و ۱۹ آن مبنی بر اجرای اقدامات تقابلی علیه ایران بهعنوان کشور حاضر در لیست سیاه میدانند، راهکار کیهان برای بهرهبرداری ایران از منافع عضویت در این گروهها با حداقل هزینهها که مردم را منتفع نماید، چیست؟
۶. آیا کارشناسان و مشاوران تولید محتوا در کیهان میدانند که بسیاری از کشورها، گزارش FATF از رتبه پولشویی و تأمین مالی تروریسم را در سرمایهگذاری لحاظ میکنند و حضور ما در لیست کشورهای پرخطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم، علاوه بر تحریمهای ظالمانه آمریکا یکی از موانع جدی تحقق سرمایهگذاری خارجی است؟
۷. با فرض لغو تحریمها در مذاکرات پیش رو، عدم همراهی نظام پولی و مالی دنیا با کشورمان به بهانه حضور در لیست سیاه را چگونه مدیریت کنیم تا از منافع حداکثری لغو تحریمها منتفع شویم؟
مرکز اطلاعات مالی به گواهی اسناد و مدارک قابل ارائه، خروج از لیست سیاه را نیازمند تقسیمکار بین دستگاهی و عزم ملی میداند و رویکرد تضمین خواستن و متوجه نمودن مسئولیت پروژههای ملی نظیر خروج از لیست سیاه FATF به یک بخش یا نهاد را نوعی بازی سیاسی جهت ریسک گریز نمودن نهادهای مسئول پنداشته و تأیید نمینماید.
در دفاع از مسئولیت پذیری دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرکز اطلاعات مالی مجدد تأکید میشود همانطورکه موفق شدیم ۱۷ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام را از اجلاس اصلی FATF و با حضور کشورهای مخالف تأیید بگیریم، قادر خواهیم بود سایر بندها را نیز با پیگیری و مطالبهگری و تقسیمکار ملی به سرانجام برسانیم و اصرار کیهان به ارائه تضمین از مرکز اطلاعات مالی برای خروج از لیست سیاه عملاً انگیزه و مسئولیتپذیری سایر دستگاهها در تحقق اهداف مورد انتظار را سلب مینماید چراکه ذیربطان و ذینفعان به این اطمینان میرسند که اگر تلاش نکنند پاسخگو نخواهند بود.
دولت چهاردهم و وزارت امور اقتصاد و دارایی و بهتبع آنها مرکز اطلاعات مالی از همان روز اول با رویکرد دفاع از منافع ملی و حقوق مردم در ادامه رویه دولت شهید رئیسی، خروج جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه FATF و تصویب دو کنوانسیون را پیگیر و انتظار هجمههای هماهنگ شده را داشته و دارد و در چارچوب استدلالهای دقیق فنی و حقوقی و بدور از رویکردهای سیاسی و جناحی انجام این مهم را با قوت دنبال خواهد کرد.
کلمات کلیدی :
مرکز اطلاعات مالیروزنامه کیهانخروج ایران از لیست سیاهFATFکنوانسیون پالرمو