به گزارش این مؤسسه، کیفرخواست دریاسالار چهار ستاره نیروی دریایی "رابرت بورک" به اتهام رشوهخواری در اواخر ماه می، پرده از فساد در نیروی دریایی برداشت.
گفته میشود که بورک یک قرارداد 355000 دلاری پنتاگون را به یک شرکت کوچک آموزش نیروی کار هدایت کرد. کمتر از یک سال بعد او در ازای حقوق سالانه 500000 دلار و 100000 سهام در این شرکت مشغول به کار شد.
کیفرخواست بورک پس از کتاب روشنگرانه "کریگ ویتلاک" نویسنده اهل واشنگتن، در مورد رسوایی "لئونارد چاق"، بزرگترین و شرم آورترین طرح فساد در تاریخ نیروی دریایی آمریکا منتشر شد. به گفته ناشر او، سایمون شوستر، کتاب ویتلاک نشان میدهد که "چگونه یک پیمانکار دفاعی کاریزماتیک مالزیایی به ده ها افسر عالی رتبه نظامی رشوه داد، ده ها میلیون دلار از نیروی دریایی ایالاتمتحده کلاهبرداری کرد و امنیت کشور ما را به خطر انداخت."
بدیهی است که نیروی دریایی باید اقدام خود را پاک کند و در صورت مجرم شناخته شدن، بورک باید با عواقبی برای مشارکت در یک پرونده آشکار فساد قدیمی روبرو شود.
اما این تنها بخشی از یک سیستم مخرب معاملات فاسد و سودجویی در شیوههای تدارکات پنتاگون است که بیشتر آن کاملا قانونی است! این شامل کمکهای انتخاباتی از پیمانکاران بزرگ تسلیحاتی به اعضای کلیدی کنگره با بیشترین قدرت برای تعیین اندازه و شکل بودجه پنتاگون و باج گیری شغلی است که در آن شرکتها تا حد امکان امکانات خود را در مناطق نمایندگان کنگره قرار میدهند و سپس آماده میشوند تا اعضا را به حذف مشاغل محلی در صورت رای دادن علیه برنامه تسلیحاتی متهم کنند. مهم نیست که چقدر گمراه کننده یا ناکارآمد باشد.
همچنین شامل درب گردان میشود که در آن مدیران صنعت اسلحه اغلب در پستهای ارشد امنیت ملی فعالیت میکنند، حتی بهعنوان وزیر دفاع خدمت میکنند یا در آن سوی درب گردان، زمانی که مقامات عالی رتبه پنتاگون و نظامی پس از ترک خدمات دولتی برای سازندگان اسلحه کار میکنند.
در واقع، این تا حد زیادی رایج ترین مسیر برای افسران ارشد بازنشسته نظامی است. همانطور که تجزیهوتحلیل موسسه کوئینسی نشان داد، بیش از 80 درصد از ژنرال ها و دریاسالارهای چهار ستاره که در پنج سال گذشته بازنشسته شده اند (26 از 32) در بخش تسلیحات مشغول به کار شدند. بهطور خلاصه، اکثر چهار ستاره های بازنشسته، مانند بورک، بهموقعیت های پرسود در صنعت اسلحه می روند. برخلاف بورک، آنها از قوانین پیروی میکنند، بنابراین این همه فساد کاملا قانونی است!
درب گردان پنتاگون نیز بهشدت به سمت دولتهای خارجی می چرخد. تحقیقات واشنگتن نشان داد که بیش از 500 کارمندان سابق پنتاگون، از جمله بسیاری از ژنرال ها و دریاسالارهای عالیرتبه، برای دولتهای خارجی که به سرکوب سیاسی و نقض حقوق بشر معروف هستند، مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی، کار کردهاند.
آخرین اما مطمئنا نه کم اهمیت، لابی گران هستند. به گفته OpenSecrets، تنها در سال گذشته، پیمانکاران پنتاگون نزدیک به 138 میلیون دلار برای لابی گری هزینه کردند و 905 لابی گر از طرف آنها کار کردند. این تقریبا دو لابی گر برای هر عضو کنگره است و بیش از 600 نفر از آنها که از درب گردان عبور کرده بودند قبلاً در پنتاگون، کنگره یا قوه مجریه کار میکردند.
همه موارد فوق در مورد پول و شغل است، نه ایجاد یک راهبرد دفاعی مؤثر یا خرید سیستمهای تسلیحاتی مناسب برای اجرای آن راهبرد. یک نمونه از این موارد، جلسه استماع اکتبر گذشته برای بررسی گزارش وضعیت راهبردی آمریکا (به معنای هسته ای) کمیسیون کنگره بود که تقریبا همه اعضای آن روابط مالی با صنعت تسلیحات دارند.
اولین نفر که در جلسه استماع شهادت داد، جان کیل، سناتور سابق آریزونا و رئیس مشترک کمیسیون و مخالف مادام العمر کنترل تسلیحات هسته ای بود که بهعنوان لابی گر برای نورثروپ گرومن که بمب افکن های هسته ای و موشک های هسته ای مستقر زمینی می سازد، کار میکرد. کایل توصیه کرد که کنگره علاوه بر برنامه "مدرنیزاسیون" 2 تریلیون دلاری سلاح های هسته ای پنتاگون، بیشتر برای گسترش سلاح های هسته ای تلاش کند.
اما مطمئنا اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا قبل از پذیرش پیشنهادهای کمیسیون برای تقویت سریع هسته ای، سؤالات سختی می پرسند. دوباره فکر کنید. بخش عمده ای از پرسشگران اساساً موشک ها یا تأسیسات مرتبط با هسته ای را در ایالت های خود تبلیغ کردند و مشابه این سوال را پرسیدند: "آیا نباید بیشتر برای این سلاح [یا تاسیسات] شگفت انگیز در ایالت خود هزینه کنیم؟"
به گزارش OpenSecrets، آنچه در جلسه استماع ذکر نشد این واقعیت بود که پیمانکاران دفاعی - از جمله نورثروپ گرومن که سلاح های هسته ای مورد بحث را تولید میکند - برخی از مشارکت کنندگان اصلی کمپین اعضای کمیته هستند.
این به عهده سناتور الیزابت وارن بود که با پرسیدن هزینه طرح بلندپروازانه کمیسیون، بحث را به زمین برساند. کایل با چهره ای صریح گفت که کمیسیون هزینه ای را محاسبه نکرده زیرا سرمایهگذاری های پیشنهادی بسیار فوری مورد نیاز است. با توجه به اینکه ایالاتمتحده در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ کلاهک هسته ای را مستقر کرده است که میتوانند اهدافی را در هزاران مایل دورتر مورد اصابت قرار دهند و هزاران کلاهک دیگر نیز در ذخایر هستند.
این بسیار عالی است که سیستم حقوقی ما به دنبال پاسخگو کردن شرکت کنندگان در طرحهای غیرقانونی است. اما چه زمانی اعضای کنگره که شیلینگ را برای منافع خاص بالاتر از تدوین یک سیاست دفاعی مؤثر قرار میدهند با موسیقی روبرو خواهند شد؟ اگر به این زودی نباشد، میتوانیم انتظار داشته باشیم که بسیاری از ده ها یا صدها میلیارد پول جدید که احتمالا در چند سال آینده به پنتاگون ریخته میشود، هدر برود. اگر این یک رسوایی در بالاترین سطح نیست، ما نمی دانیم چیست.
منبع: responsiblestatecraft
کلمات کلیدی :
فسادپنتاگونلابی گریکنگره